Petzval ile Hikaye Anlatmak: Alex Timmermans ve Kolodyum Sanatı

Alex Timmermans, bu yüzyılın başında ilk dijital fotoğraf makinesini almasının üzerinden çok geçmeden, dijital fotoğrafçılığın kişisel fotoğrafçılık beklentilerini karşılayamayacağını fark etti. Bunun üzerine çok da tahmin edilesi olmayan, daha zorlu bir yöntem aramaya başladı. Bu yolculuğu ise onu analog fotoğrafçılığın köklerine, özellikle de; kolodyum ıslak plaka yöntemini Petzval lens kullanarak uygulama fikrine götürdü. Bu antik fotoğrafçılık yöntemi, onun yeni ilham kaynağına ve tutkusuna dönüştü; bunu sözlerinde de fotoğraflarında da görmek mümkün.

Alex Timmermans

Merhaba Alex. Bize kendinden ve neler yaptığından bahsedebilir misin?

Hollanda merkezli, kendi kendini eğitmiş bir fotoğrafçıyım. Fotoğrafçılığa olan ilgim, babamın Nikormat fotoğraf makinesiyle çekim yapmamla başladı. İlk dijital fotoğraf makinemi ise 2000 yılı civarında aldım ama verdiği hissi hiç sevmedim; fazla tahmin edilesiydi ve yeterince zorlu değildi. Ancak 2008’de ıslak plaka yöntemi ilgimi çekti ve o an, aradığım şeyi bulduğumu anladım. Islak plaka yöntemi oldukça zorlu; kendi kimyasallarınızı karıştırarak, antika fotoğraf makineleri ve oldukça basit ama güzel Petzval lensi kullanarak fotoğrafı yaratmak… Belki tuhaf gelebilir ama tek bir fotoğraf bile benim için bir mutluluk kaynağına dönüşmüştü.

Petzval Lens ile ilk defa ne zaman tanıştın? Sana en ilgi çekici gelen özelliği hangisi?

Islak plaka yöntemini keşfetmeden önce antika fotoğraf makinesi ve lensleri biriktirmeye başlamıştım, yani önceden de Petzval lensim vardı ama kullanmıyordum. Islak plaka yöntemini keşfettikten sonra ise lenslerin de güzelliğini keşfetmiş oldum. Alan derinliğini, dışa doğru oluşan yumuşaklığı ve girdabı seviyorum. Düşünsenize, kullandığım lensler 150 yaşından daha büyük ve el yapımı! O zamanlar bu lensler bir devrim gibiydi ve portre çekimleri için idealdi.

Alex Timmermans

Favorin olan bir Petzval lens var mı? Varsa hangisi ve neden?

Yapmak istediğim plakaya göre tercihim de değişiyor. Dış mekan çekimlerimdeki 12×12 plakalar için, çoğu zaman Dallmeyer 3a (16”f4) veya Dallmeyer 5d (19”f6) kullanıyorum. Stüdyomda, 60×60 plaka boyutu için, 16” Hermagis f4.5’den Dallmeyer 8d (37”f6)’e kadar kullanıyorum. Tüm Petzvaller, tabii ki.

Islak plaka ve Petzval lensler dışında ilgilendiğin başka bir fotoğraf yöntemi var mı?

Dürüst olmam gerekirse, şu an için yok. Islak plaka yöntemiyle ilgili keşfetmem gereken hala çok şey var. Yeni formüller denemeyi seviyorum. Uzun süreli bir proje olan, Storytelling serim üzerinde çalışıyorum, bitmesine hala birkaç yıl var. Beni yanlış anlamayın, bir sürü antik yöntem var ama şimdilik ben ıslak plakayla ilgileneceğim.

Antik ekipmanlarla çekim yapmanın en zorlu yanı ne?

Güzel bir fotoğraf yöntemini, antik fotoğraf makinesi ve lenslerle birleştirmek gerçekten de fantastik bir şey. Oldukça detaylı plakalar yaparken, “basit” ekipmanlar kullanmak gerçekten de heyecan verici. Fotoğraf makineleri sadece birer “kutu” ve Petzval lensin tasarımı da çok basit. Pirinçten bir tüp ve 4 parça cam. Hepsi bu.

Alex Timmermans

Bu antik yöntemleri korumak sence neden önemli?

Güzel fotoğraflar çekmek için, 50 milyon piksellik fotoğraf makinelerine ihtiyaç olmadığını göstermek için. Beni yanlış anlamayın, dijital fotoğrafçılık yöntemlerine karşı değilim. Basitçe iPhone ile çekilmiş büyüleyici çalışmalar da gördüm. Yani ilgi çekici bir fotoğraf çekmek için çantalar dolusu pahalı fotoğraf makinelerine ihtiyacınız yok. Fotoğrafı çeken kişi kameranın arkasındaki kişi, kameranın kendisi değil. Antik yöntem hiçbir zaman eskimeyecek. CD ve plak arasındaki karşılaştırma gibi; ikisinin de seveni hep olacak.

Storytelling, çalışmalarının içinde önemli bir rol oynuyor. Bu fotogğrafik hikayeler için ilham kaynakların neler?

Birçok ıslak plakacının yaptığı gibi, ben de portre çekimleriyle başladım. Ve hala güçlü karakterlerin fotoğraflarını çekmeyi seviyorum. Ama kendim için çıtayı yükseltmek istedim ve bu isi dış mekanlara taşıdım. Manzara fotoğrafları çekmek benim alanım olmadığı için de Storytelling serisine başladım. Çılgın fikirlerle dolu yaratıcı bir zihnim var. Benim için zorlu olan kısım, uygun mekanlar bulmak. Şimdilik mekanlardan daha çok fikrim var…

Ama Storytelling serisi benim büyük buluşum oldu. Birkaç galeri çalışmalarımla ilgilendi ve şu an Amerika ve Avrupa’da 4 sergim var.

Alex Timmermans

Bir şeyler yaratmaya devam etmen için sana ilham veren diğer fotoğrafçılar kimler?

Bana ilham veren birkaç fotoğrafçı var, şu an için Hollandalı ünlü fotoğrafçı Erwin Olaf. Kendisi oldukça yetenekli ve trendleri belirleyen bir kişi gibi. Aynı zamanda Robert ve Shana Parkeharrison, Teun Hocks ve diğer birçok kişi. Bana ilham veren birçok keşfedilmemiş fotoğrafçı da var. Dünya çapında çok fazla yetenek var!

Antik fotoğrafçılıkla uğraşmak isteyenler için tavsiyelerin var mı?

Tek diyebileceğim: “Sadece bir deneyin.”
Bazı işlemler sizin beklediğinizden bile kolay gelebilir. Eğer yeriniz ve zamanınız varsa deneyin gitsin. Başlamak için pahalı malzemelere ihtiyacınız yok. Sadece 10 euro’ya alabileceğiniz, brownie kutusundan yapılmış bir fotoğraf makinesiyle yaratılmış, harika ötesi analog işler gördüm.

Alex Timmermans

Proje ve sergi açısından, seni önümüzde neler bekliyor?

Daha önce de bahsettiğim gibi Storytelling serisini bitirmem, hala birkaç yılımı alacak. Mayısta ise çalışmalarım Paris Photo Los Angeles 2015’te [The International Art Fair for Photography and Moving Image] Paramount Pictures Stüdyoları’nda sergilenecek. Eylül ve Ekim’de Amsterdam’daki galerimde kişisel bir sergim olacak. Ve aynı zamanda New York, Berlin, Paris, Hong Kong gibi yerlerde bir iki galeri bakıyorum. Belki de bu makaleyi okuyan bir galeri sahibi ilgilenir…

Alex’e zamanını ve inanılmaz eserlerini bizimle paylaştığı için çok teşekkür ediyoruz. Bir sonraki ıslak plaka tasarımlarını görmek için sabırsızlanıyoruz!

jacobs tarafından, 2015-04-08 tarihinde ve #insanlar #lifestyle başlığında yazıldı.

Daha İlginç Makaleler