Petzval Sanatçısı Murat Kıvrak

Ünlü isimler ve markalarla çalışan fotoğrafçı Murat Kıvrak, yakın zamanda bizi kırmayarak, Petzval Lens’i deneme turuna çıkardı. Bir porselen fabrikasının kurumsal kimliğini Petzval Lens ile yeniden tanımlayan Murat ile yaptığımız röportajı aşağıda okuyabilirsin.

Bize biraz kendinden ve fotoğrafçılığa nasıl başladığından bahseder misin?

1972 yılında doğdum. İstanbul’da yaşıyorum ve şu an moda, güzellik, ünlü, portre ve reklam çekimleri yapıyorum. 1988’den beri markalar ve medya ve yapım sektöründen ünlüler için görüntüler yaratıyorum.
16 yaşında medya sektöründe çalışmaya başladım, ilk kazandığım parayla Çınaraltı’na walkman almaya gittim. O yıllarda ufak teknolojik aletler ve fotoğraf makinaları Beyazıt Çınaraltı’nda tezgahlarda satılırdı. Fakat param istediğim walkman’i almaya yetmedi ve ben nasıl olduysa bir fotoğraf makinası satın aldım :) Fotoğrafçılık hikayesi hayatımda böyle başladı.

Yeni Petzval Lens ile çekim yapmak nasıldı?

Lezzetli :) O gerçekten bir sanat lensi. En sıradan görüntüyü dahi sahip olduğu bokeh etkisiyle düşsel ve romantik bir imaj haline dönüştürüyor. Petzval ortaya koyduğu duygu ile içinde bulunduğumuz yaşamın bir düş olduğunu, güçlü bir şekilde hatırlatır gibi… İşte bu yüzden o bir sanat lensi.

Petzval Lens ile hem fotoğraflar hem de videolar çektin, hangisi daha çok hoşuna gitti?

İkisi de aynı lezzette ve başarıda.

Petzval ile bir porselen fabrikasında çekimler yaptın, bize bu çekimlerden bahseder misin?

Bu teknik bir çekimden çok bir kurumsal portre çalışmasıydı. Amacım Porselen ve seramik üretiminin estetik ve duygusal yönlerini ortaya çıkarmaktı. Petzval işimi çok kolaylaştırdı. 5 km. çapındaki üretim zincirini, nerdeyse yürüme hızıyla görüntülememi sağladı.

Sence mükemmel portre nasıl olmalı?

Tüm seçimlerin (duruş, ışık, netlik, pozlama, renk, baskı vb.) portrenizin duygusuna hizmet etmesi onu mükemmelleştirir.

Reklam çekimleri ve sanatsal çekimler arasındaki dengeyi nasıl kuruyorsun? Her iki alanın farklılıkları çekim ve yaratıcılık süreçlerinde nelerdir?

Reklam çekimleri öz’de ürünü yaşama en doğru imaj ve duyguyla katma çabası içerir. Eğer sanat’ın öz’de birlik duygusuna hizmet ettiğini doğru var sayarsak, ürünün yayılabilmesi, benimsenebilmesi için her zaman sanatsal eylemlere (realitede duygu yaratacak deformasyon) ihtiyacı olduğunu görürüz. Eğer duygu boyutunda iş görüyorsanız dengeyi sezgilerinizle sağlayabilirsiniz. İnsanların sezgi boyutuna ancak kendi sezgi boyutunuzdan aldığınız bilgilerle ulaşabilirsiniz. Aslında ihtiyacımız duygudur, lezzettir. Buradan Petzval’ın profesyonel arenada neden sevileceğini ve uzun süre kullanılacağını öngörebilirsiniz.

Büyük markaların ve ünlülerin fotoğraflarını çekme, onlarla çalışma şansın oldu. Bu alanda başarılı olmak
isteyen fotoğrafçılar için herhangi bir tavsiyen var mı?

İhtiyacı doğru tespit etmek, ona hizmet etmek ve işe mümkün olduğunca egonuzu karıştırmamak yeterli. Çünkü bu katmandaki işlerde konu siz değilsinizdir, ihtiyaçtır. Egonuzu sadece kendiniz için yaptığınız çekimlerde kullanabilirsiniz.

Fotoğrafçılık kariyerinde zor anlar oldu mu?

Fotoğrafçılık bakarak yapılan bir iş, bu yüzden zor diyemem. Tek ihtiyaç sınırsız vizyon. Zorluklar genellikle teknik aksaklıklardan ya da eksikliklerden oluşur. Tekrarlanamayacak işlerde yedek makina ve ışık bulundurmanızı şiddetle tavsiye ederim.

Kariyerinin en unutulmaz anları nelerdi?

Kariyerimin unutulmaz anlarını websitemden izleyebilirsiniz :)

Yeni Petzval Lens'i ilk olarak kullanacaklara neler önerirsin?

- Kameranız, objeniz ve arka plan arasındaki mesafeyi tanımanızı ve kullanmanızı tavsiye ederim. Objeye yaklaştıkça arka plandaki bokeh etkisi artacaktır.
- Objenizle arka plan arasında en az 3 metrelik bir alan derinliği bırakmanız doygun bir efekt için en uygun mesafe gibi gözüküyor.
- Ayrıca komposizyonlarınızda alan derinliği olan planlar seçerseniz bokeh efektini arttırabilirsiniz. (örn: objenizi bir duvar önünde görüntülediğinizi varsayarsak; kameranın konumunu duvarın karşısında değil de yanında alın.)
- Genel planlarda yakın planlarda elde ettiğiniz bokeh etkisini almak isterseniz, biri net diğeri kasıtlı olarak flu çektiğiniz iki görüntüyü üst üste çekmenizi (sandviç) öneririm.
- Son olarak aktüel çekimlerde, lensin dar bir netleme aralığı olduğu için, netleme aşamasında sadece odak topuzunu değil, bedeninizi de kullanmanızı öneririm.

nural tarafından, 2014-08-18 tarihinde ve #insanlar #lomoamigo #sanat #fotografci #petzval-art-lens-lomoamigo #murat-kivrak başlığında yazıldı.

Daha İlginç Makaleler