Petzval Öncüsüyle Tanışma: Geoffrey Berliner Röportajı

Geoffrey Berliner Penumbra Vakfı ve New York Alternatif Fotoğrafçılık Merkezi’nin genel müdürü. 2000’den fazla eski Petzval lensten oluşan bir koleksiyonu var ve Petzval hakkında onunla konuşmak ve neden objektifin onun için bu kadar önemli olduğunu öğrenmek bizim için büyük onurdu. Gerçek Petzval Öncüsü ile yaptığımız bu röportajı kesinlikle okumalısın!

Lomography x Zenit New Petzval Lens ile Geoffrey Berliner’in portresi – © Coco Alexander

Petzval fotoğrafçılığı nasıl keşfettiniz?

İlk Petzval Portre lensimi 1990’nın sonunda C.C. Harrison’daki bir bitpazarından almıştım. O zaman dijital fotoğrafçılığın sınırlarından memnun olmamaya, büyük formatı daha fazla keşfetmeye ve sevmeye başladım. Ben de bunun üzerine bu romantik eski çağ lensler ile çağdaş filmi keşfetmek nasıl olur diye bir fikir buldum. Özellikle odak alanı dışındaki kaliteli, alışılmadık optik etkileri beni oldukça şaşırttı. Bu odak dışı etkilere Japon terim olan “Bokeh” adı veriliyor. Bu bokeh etkisi aslında her lenste mevcut fakat bokeh lensten lense, tasarım ve kullanım amacı doğrultusunda özellikle geniş açık çekimlerde değişen bir etki. Benim Petzval Bokeh hakkındaki ilk kanım beklenmedik ve girdaplı bir etki vermesiydi. Lensin bu optik özelliklerini ve kaliteli niteliklerini araştırmak ilgimi çekti. Daha önceki deneyimlerim de beni Petzval lensin karakteristik özelliklerini araştırmaya ve fotoğrafçılık tarihinde 19.yüzyıldaki fotoğrafçılık lensleri hakkında bilgi edinmeye itti.

Bu sırada bir arkadaşım bana ilk yaş plaka kolodyumu ve doğrudan kalay veya demir plaka üzerine çekilen fotoğraf dersi alacağım New York’taki Alternatif Fotoğrafçılık Merkezi'ni gösterdi. Sınıftaki bütün fotoğraf makinelerine Petzval lens takılıydı bu şekilde onlar için tasarlanmış bu lensle uygulama yapma şansı bulduk. Sonuçlardan o kadar çok etkilendim ve hayran kaldım ki, fotoğrafçılığın ilk günleri konusunda ilerlemeye devam ettim. Diğer eski süreçleri okumam uzun sürmedi. Bu süreçteki tutkum beni ilgim olan bu işe çağırdı, ilk olarak Alternatif Fotoğrafçılık Merkezi’nde idari kadroya dahil oldum, ardından müdürlüğe kadar yükseldim.

Fotoğraf 1: Geoffrey Berliner’in bu Petzval Lensleri çok az sayıda üretildi. Fotoğraf 2: Lomography x Zenit Yeni Petzval Lens – © Coco Alexander

Petzval fotoğrafçılıktan bu kadar keyif almanızın sebebi nedir?

Bütün kullandığım eski ve modern lensler içinde Petzval favorim olmaya devam ediyor. Bu çok yönlü ve karmaşık lens iki sebeple tasarlanmış: Pozlama sürelerini kısaltmak ve keskin bir görüntü sağlamak. Josef Petzval çok başarılı oldu, yeni lenslerden çok daha hızlı ve keskin sonuçlar veren bir lens yarattı, ayrıca modern zamanın en popüler fotoğraf makinesi lensi Chevalier Archromat onun yanında daha yavaş kaldı ve sadece durdurulduğu zaman keskin sonuçlar çıkardı. Petzval lens hızlı ve keskindi hatta modern standartlara göre çok daha keskindi fakat lensin formülü muhteşem değildi ve bazı optik sapmaları vardı, bu sapmalar Petzval’i daha az mükemmel olmasına ve 19. Yüzyılda belirli alanlarda kullanılmasına neden oldu. Modern lenslerde olduğu gibi mühendisler tarafından sapmalar aza indirilmeye başladığı için, fotoğrafçılar farklı görüntüler elde edebileceği farklı lensler aramaya başladı, daha az düzeltilmiş erken dönem lenslerini kullanmaya başladılar. Bu lenslerin arasında Petzval Portre Lensi de sanat için ve etkileyici fotoğraflarda kullanılabilecek sapmalara sahip olduğu için kullanılıyordu. Ayrıca, 19.yüzyıl ekipmanları kullanan bu fotoğrafçılar fotoğraf sürecini de o dönemdeki gibi yapmak istedikleri için dagereotipleri ve doğrudan kalay veya demir plaka üzerine çekilen fotoğraf sistemini kullandılar.

Petzval lensin çok yönlü ve çeşitli şekillerde kullanılmaya uygun bir yapısı vardır. Petzval Portre Lensin en önemli karakteristik özelliği, kavisli alanı. Bu düz hatlı olarak adlandırılan, görüntünün filme düz işlenememe durumudur. Lensin merkezi en düz ve keskin kısmı. Alan dışa doğru uzanır gibi odak dışı giderek daha fazlalaşır. Bu çektiğin yerde girdaplı bokeh etkisi yaratmasını sağlar örneğin ağaçtaki yaprağı odak aldığında yaprak net ağaç daha girdaplı çıkar. 19.yüzyılda merkez olarak keskin tatlı nokta tercih edildi ve Petzval daha küçük formatlarda kullanıldı, Petzval kolayca 8×10 kapsayacak tüm plaka 6½ x 8 ½ veya 5×7 kullanıldı. Petzval (f 3.8 maksimum diyafram açıklığı olan) çok hızlı bir lens. Bu hız özellikle yakın çekim portreler için kullanılan, alanın çok sığ derinliği özelliğini sunuyor. Bu yüzeysel alan derinliği eskisi gibi olmayanları sunuyor. Bu portrelerde gözlerin keskin, burun ve kulağın daha yumuşak çıkmasını sağlar. Şunu belirtmek gerekir ki, kapalı bir sonbahar gününde bile, geniş açık çekimlerinde ve hatta dar aralıkta, Petzval ile çekilen fotoğrafın merkezi çok keskin çıkar. Mercek perdesi kısıldığı zaman ve alan genişlediği zaman daha keskinleşiyor. Ayrıca, Petzval’le arka aksamın iki hava boşluklu elemanlarının ayarlarını değiştirerek de deneyler yapılabilir. Bu şekilde çok eğlenceli etkiler elde edilebilir. Başka bir uygulama, bir Akromat denilen sadece ön lens grubunu kullanmadır. Bu uygulama orijinal Chevalier Achromatic lens tasarımına benzer özellikler taşır. Geniş açık kullanılan bu ön grup çok yumuşak ve aşağı gider gibi giderek daha keskin hale gelir. Bu lens, geç 19. ve erken 20. yüzyıl resimli hareketinin yumuşak odak lensler için temeli oldu. Bu lens, Alfred Stieglitz, Edward Weston ve Spencer Port-Kara tarafından kullanılan, Pinkham & Smith Yarı Akromat ve Sentetik gibi önemli lenslerin gelişimini etkilemiştir. Görüldüğü gibi bu çok yönlü Petzval Portre lensi Joseph Petzval’in tasarlarken asla aklına gelemeyeceği ya da belki de tahmin ettiği bir uygulanabilirliğe ve bir akım yaratmaya ön ayak olmuştur.

Hareketli resimler icat edildiğinde Petzval formülü yeniden canlandırıldı. Bu yeni sanayi için bazı lensler yeniden formüle edildi. Bunlar hem cine kamera hem de projektörlerde kullanıldı. Son zamanlarda bu sine Petzval lensler başta Mikro 4/3 format fotoğraf makineler olmak üzere, dijital fotoğraf makinelerine monte edildi. Yeni Lomography Petzval efsanevi Petzval için hoş bir ek, tam çerçevesi dijital fiş kapakları tasarım ve 35mm filmli fotoğraf makinelerine uyumlu bir lens.

Geoffrey Berliner’in Lomography x Zenit Yeni Petzval Lens ile çekilmiş portresi – © Coco Alexander

Eski fotoğraf lensleriyle çekmenin genel olarak farkı nedir?

Eski lenslerle çekim yapmak oldukça tatmin edicidir. Bu kesinlikle belirli fotoğrafçılık normları dışına çıkmayı ve modern lenslerin sunduğunun dışında kontrast, keskinlik ve doygunluğu verir. Eski lenslerin birbirinden çok farklı kusurları olabilir bunlar da farklı alanlarda kullanmak için oldukça tatmin edici özelliklerdir. Petzval Portre bunlar arasında üretilen en benzersiz ve ilginç optik tasarımlardan biri.

Eğer Lomography x Zenit Yeni Petzval Lens’i hemen eline almak istiyorsan, Online Dükkan'a git ve siparişini ver. Lensler ön sipariş sırasına göre gönderilecek, acele et. Lens hakkında daha fazla bilgi için: Petzval Mikrosite'yi incele.

Geoffrey Berliner, Penumbra Vakfı ve New York Alternatif Fotoğrafçılık Merkezi’nin genel direktörü. Penumbra Vakfı, www.penumbrafoundation.org kar amacı gütmeyen bir kuruluş ve sanatsal fotoğrafçılık ve eğitimlere destek veriyor. Örgütün amaçlarından biri, hızla değişen dijital dünyada emülsiyon esaslı ve erken fotoğrafik süreçleri korumak ve yaşatmak. Alternatif Fotoğrafçılık Merkezi vakfın eğitim kanadıdır.

tomas_bates tarafından, 2014-01-30 tarihinde ve #haberler #interview #petzval #geoffrey-berliner başlığında yazıldı.

Daha İlginç Makaleler